نکات مهم در انتخاب مواد شوینده دستگاه قطعه شویی

مرحله شستشو قطعات تولید شده در صنعت از جمله مهمترین مراحل جهت اتمام فرآیند مونتاژ و بسته بندی یا استفاده از قطعات به شمار می رود. قطعات مورد نیاز در صنعت خودروسازی از جمله قطعاتی به شمار می روند که انجام فرآیند شستشو آن ها با استفاده از دستگاه های مخصوص و البته مواد شوینده استاندارد باعث تسهیل در نحوه استفاده از آن ها می شود. رعایت نکات مهم در انتخاب مواد شوینده دستگاه قطعه شویی از جمله الزاماتی است که در ادامه این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

چند نکته مهم در انتخاب مواد شوینده دستگاه قطعه شویی

پرهزینه بودن شستشو قطعات صنعتی به صورت دستی یا به اصطلاح به روش سنتی از جمله دلایلی است که به واسطه آن دستگاه قطعه شویی به عنوان جایگزینی منطقی برای بسیاری از کارگاه ها یا شرکت های تولیدی انتخاب می شود. دستگاه تمام اتوماتیک قطعه شویی فرآیند شستشو قطعات را با سرعت بسیار بالایی مدیریت می کند.

این دستگاه اما تنها در صورت انتخاب مواد شوینده مناسب کارایی و بهره وری خواهد داشت. قرار گرفتن قطعات در معرض آلاینده های متعدد از جمله مواردی نظیر چربی ها، انواع آثار ناشی از احتراق سوخت و همینطور روغن مورد استفاده در موتور خودرو باعث کاهش کارایی و عملکرد قطعات می شود. بنابراین شستشو قطعات ضروری و البته الزامی است.

با توجه به تعدد مصارف دستگاه قطعه شوی قطعات صنعتی انتخاب مواد شوینده نیز به همین ترتیب و با در نظر داشتن تنوع انجام می گیرد. با رعایت چند نکته مهم در انتخاب مواد شوینده دستگاه قطعه شویی می توان شاهد افزایش بازدهی دستگاه و همینطور پیشگیری از خرابی دستگاه قطعه شویی بود. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگی پودر دستگاه قطعه شویی می پردازیم.

  • پیش از انتخاب مواد شوینده از جنس قطعات مورد نظر جهت شستشو مطلع شوید.
  • از انتخاب برندهای غیر معتبر یا غیر کاربردی خودداری کنید.
  • برای انتخاب شوینده دستگاه قطعه شویی flashpoint را در نظر بگیرید.
  • Flashpoint بالا باعث شستشو سریع و موثر قطعات در دستگاه می شود.
  • مواد شوینده فاقد VOC انتخاب مناسبی برای انواع دستگاه قطعه شویی است.
  • از هماهنگ بودن ترکیبات مواد شوینده و دستگاه قطعه شویی اطمینان حاصل کنید.
  • فراموش نکنید که نحوه شستشو تمامی قطعات در دستگاه یکسان نیست.
  • میزان flashpoint کم باعث خشک شدن سریع تر قطعات پس از شستشو می شود.
  • در صورتی که میزان flashpoint حدود 160 باشد قطعات آسیب نمی بینند.
  • در نظر داشته باشید که امکان استفاده از شوینده های پودری یا مایع وجود دارد.

اهمیت توجه به نکات مهم در انتخاب مواد شوینده دستگاه قطعه شویی

حذف و از بین بردن تمامی آلاینده های روی قطعات صنعتی از جمله دود، کثیفی، انواع روغن، چربی یا گریس و کربن تنها در صورت انتخاب مناسب ترین پودر شوینده دستگاه قطعه شویی امکان پذیر می گردد. پودر موتور شویی و پودر قطعه شویی که به منظور چربی گیری انواع قطعات فلزی و آلومینیومی در آلیاژهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، به طور معمول به سه دسته تقسم می شوند.

  1. پودر شوینده مناسب قطعات چدنی
  2. پودر شوینده مناسب قطعات آلومینیومی
  3. پودر شوینده مناسب کلیه قطعات

نکات ممنوعه استفاده از مواد شوینده در دستگاه قطعه شویی

علاوه بر نکات یاد شده رعایت برخی پارامترها از جمله نکات ممنوعه نیز علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه، باعث عدم آسیب دیدن آن و همینطور عدم آسیب دیدگی قطعات می گردد. از مهم ترین انواع پودر شوینده قطعات صنعتی می توان به شوینده های بازی و شوینده های اسیدی اشاره کرد. علاوه بر این توجه داشته باشید که انتخاب انواع شوینده مایع یا پودری صرفا با در نظر داشتن نوع چربی، نوع قطعه و نحوه شستشوی صحیح قطعات صنعتی امکان پذیر می گردد. نکات ممنوعه استفاده از شوینده های صنعتی :

  • عدم امکان استفاده از دو شوینده با ترکیبات شیمیایی مختلف به صورت همزمان
  • عدم امکان ترکیب شوینده با حلال های مختلف بدون توجه به دستور شوینده

آخرین نکته درباره انتخاب مواد شوینده دستگاه قطعه شویی

انتخاب قویترین پودر قطعه شویی جهت شستشو قطعات صنعتی بدون توجه به نکات مصرفی شوینده به طور حتم منجر به نتیجه بخش بودن فرآیند شستشو نخواهد شد. بنابراین توجه داشته باشید که به منظور نتیجه بخش بودن این فرآیند باید تا حد امکان پس از انتخاب مناسب ترین نوع شوینده با توجه به جنس قطعات، به میزان ترکیب محلول با آب دقت کنید.

پودر (شوینده) دستگاه قطعه شویی انتخاب مناسبی جهت از بین بردن زنگ زدگی های قطعات آلومینیومی، فلزی یا چدنی و استیل محسوب می شوند. در صورت استفاده از مواد شوینده آلومینیوم شوی می توانید این پودر را جهت شستشو سایر قطعات صنعتی از جمله قطعات استیل، چدن یا آلومینیوم نیز به کار گیرید.

این در حالی است که امکان استفاده از پودر چدن شوی برای شستشو قطعات آلومینیومی وجود ندارد و در صورت انجام فرآیند شستشو با این پودر باید شاهد آثار ملموسی در قطعه مورد نظر از جمله خوردگی قطعه باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *